به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورلد آف ریل، خیلیها نشان دادند که وارد بازی کریستوفر نولان شدند و میخواهند «اودیسه» را دقیقاً همانطور که کارگردان آن دوست دارد، در فرمت آیمکس ۷۰ میلیمتری تماشا کنند حتی اگر این به معنای خرید بلیت یک سال جلوتر از زمان اکران فیلم باشد.
اقدام بیسابقه یونیورسال در ارائه بلیت برای نمایشهای ویژه آیمکس ۷۰ میلیمتری «اودیسه»، دقیقاً یک سال قبل از اولین نمایش آن در ۱۷ جولای ۲۰۲۶، باعث شد که در عرض چند دقیقه تمام بلیتهای افتتاحیه فیلم در سراسر آمریکا به فروش برسد. برخی از کاربران رسانههای اجتماعی با خوشحالی رسید بلیتهای خود را منتشر کردند، در حالی که بسیاری دیگر به دلیل کندی و توقف وبسایتهای سینماها، موفق به خرید نشدند.
به گفته یک منبع آگاه، کمتر از ۲۴ ساعت پس از عرضه بلیتها، ۹۵ درصد از صندلیهای موجود فروخته شدند و بخش عمدهای از این فروش در همان ساعت اول عرضه آنها در بازار رخ داد.
یونیورسال با این حرکت چشمگیر و به دلیل زیر پا گذاشتن سنتهای این صنعت، سر و صدای زیادی به پا کرده و توجه رسانهها را به خود جلب کرده است. تاکنون پیش فروش بلیتهای فیلمهای جدید در نهایت چند ماه قبل از اکران انجام شده است اما فیلم «اودیسه» نه تنها هنوز زمان رسمی پخش ندارد، بلکه هنوز در میانه کار فیلمبرداری خود است و مت دیمون، تام هالند و زندیا، بازیگران فیلم هفته پیش در حال فیلمبرداری صحنههایی در اسکاتلند دیده شدند.
این تقاضای بالا نشان دهنده موفقیت نولان در گیشه سینماهاست که تا پیش از این هم با فیلمهای پرفروش تابستانی مانند سهگانه «شوالیه تاریکی»، «تلقین» و فیلم برنده اسکارش «اوپنهایمر» به یکی از موفقترین کارگردانان از نظر تجاری بدل شده است. در عین حال ماجرا عمیقتر از این است و نشان دهنده این که برای سینماروها فقط دیدن فیلمهای نولان مهم نیست بلکه برایشان اهمیت دارد این کار را همان طوری انجام دهند که نولان میخواهد.
نولان مدتهاست که از آیمکس و فیلمبرداری روی فیلم دفاع کرده و استدلالش هم این است که تصاویر روی فیلم واضحتر هستند و تماشای آنها بر پردههای عریضتر سالنهای درجه یک، تجربهای خاص را رقم میزند. نولان برای «اودیسه»، تمامی فیلم را با دوربینهای آیمکس فیلمبرداری میکند تا به این ترتیب اولین فیلم بلند استودیویی را به این روش تولید کند. فروش سریع بلیتها، استقبال قابل توجه مصرفکنندگان از فرمت آیمکس ۷۰ میلیمتری را نشان میدهد که تا یک دهه پیش، فقط برای سینمادوستان حرفهای قابل تشخیص بود.
تحلیلگران رسانه، فروش یک سال جلوتر بلیت را جسورانه خواندند اما تاکید کردند که فقط کسی در جایگاه نولان میتواند این کار را انجام دهد، چون او برای خودش یک برند است و اگر فیلمسازان دیگر این کار را میکردند، مردم مسخره میکردند.
یک تحلیلگر دیگر هم چنین تصمیمی برای بلیتفروشی را عاملی برای توجه اولیه به فیلم میداند و میگوید این کار به فیلم کمک میکند تا مانند یک رویداد به نظر برسد.
اما روشهای جدید عواقب جدیدی هم داشت و موجب شد تا بازاری از دلالان بلیت ایجاد شود که به دنبال کسب درآمد از زمانهای نمایش محدود آخر هفته افتتاحیه بودند. حراج آنلاین بلیتهای «اودیسه» ظرف چند ساعت پس از شروع فروش اولیه موجب شد تا گاهی قیمتها تا ۲۰۰ دلار نیز افزایش یابد و حتی در مواردی بلیت نمایش یکشنبه شب سینمارک در دالاس با قیمتی ۴ برابر ارزش اسمی آن فروخته شد و برای یک مجموعه ۴تایی بلیت در سینما ایامسی نیویورک شروع پیشنهاد قیمت از ۱۰۰۰ دلار بود.
با این حال هر چند شاید بلیتهای آخر هفته افتتاحیه «اودیسه» تقریباً تمام شده باشد، اما فیلم نولان چند روز پس از افتتاحیه همچنان در سالنهای آیمکس نمایش داده خواهد شد.
نظرات کاربران