در روزهای ۱۶، ۱۷ و ۱۸ام بهمن ماه، بنیاد ملی بازیهای رایانهای ایران با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بزرگترین رویداد گیمینگ کشور را برگزار کردند. این رویداد پس از ۳ سال تعطیلی، بهتر و بزرگتر از همیشه با حضور اساتید مطرح داخلی و خارجی و همچنین مهمانانی از خارج کشور برگزار شد.

این جشنواره در ۳ روز شامل معارفه، اختتامیه و نمایشگاه با حضور بازیسازان و ناشران ایرانی، سرمایهگذاران، اعضای رسانه، علاقهمندان این حوزه و دانشجویان بینالملل حاضر در ایران برگزار شد. اختتامیه این رویداد نیز در روز دوم با حضور آقای محمد امین حاجی هاشمی مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای، معاون وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین داوران حوزه گیمینگ و بازیگران مشهوری مانند وحید رهبانی برگزار شد.

در روز اول، شاهد جشنواره رویداد سکوی پرش غزال با حضور سرمایهگذاران و بازیسازان ایرانی بودیم. امسال بستری فراهم شده بود تا بازیسازان جوان ایرانی از سرتاسر کشور برای معرفی بازی خود و ارائه یک نقشه راه از آینده استودیو و پروژههای خود در جشنواره حضور داشته باشند. در رویداد سکوی پرش غزال، سازندگان عناوین شورش پادشاهی، A Hole in my Room، چیلکس، Sheep Bang، حکمران، اوژن، نامداران، تسخیرگران و شادوپیا به ترتیب روی صحنه رفته و بازی خود را به سرمایهگذاران و حضار معرفی کردند و در روز اختتامیه عناوین چیلکس و تسخیرگران هر کدام موفق به جذب ۲ میلیارد تومان و عنوان A Hole in my Room موفق به جذب ۱ میلیارد تومان سرمایه شد. برخی از بازیسازان ایرانی هم از ورود به بازار بورس ایران خبر دادند. همچنین در طول ۳ روز جشنواره، شاهد ۴ پنل تخصصی بودیم.
برگزاری پنل تخصصی رسانه با حضور فعالان این حوزه در دهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر
در ادامه روز اول جشنواره، چندین کارگاه و کنفرانس تخصصی با حضور توسعهدهندگان مطرح ایرانی و خارجی مانند Pascal Luban (پاسکال لوبن)، امین شهیدی، علی افروغه، سید مصطفی کیوانیان، سیاوش جعفرزاده، آدین دخت صالحی فر، حسن مهدی اصل و حسن عسگری برگزار شد. این کارگاهها در ضمینههای مختلفی از جمله، طراحی، هنری، فنی و کسب و کار بودند. در ادامه تمام اساتید در سالن جلسات B2B حاضر شدند و بازیسازان و علاقمندان سوال خود را از ایشان پرسیدند.
مصاحبه اختصاصی گیمفا با پاسکال لوبن، طراح Splinter Cell
روز دوم جشنواره آغاز کار نمایشگاه بود. این نمایشگاه با حضور توسعهدهندگان داخلی مانند استودیوی بلوط گیمز و کانسیلند استودیو و یک توسعهدهنده خارجی از عراق و حضور رسانههای مطرح کشور برگزار شد. این جشنواره بزرگترین رویداد گیمینگ کشور محسوب میشود و تمام توسعهدهندگان از حضور خود خرسند بودند. مدیر استودیوی Gilga Tron آقای جعفر الحسینی از عراق، با بازی The Black Land در رویداد حضور داشتند، ایشان از برگزاری چنین رویداد بزرگی مختص گیمینگ در ایران شگفتزده بود و میگفت که جای خالی چنین رویداد بزرگی در کشور عراق حس میشود. بازی The Black Land با Unreal Engine 5 برای PC و موبایل در حال توسعه است. داستان این بازی در عراق رخ داده و حول محور مبارزه با گروه تروریستی داعش است.

مصاحبه اختصاصی گیمفا با جرمان کرنیکوف، مدیر توسعه کسب و کار RuStore و VK Play
شامگاه روز دوم جشنواره، مراسم اختتامیه با حضور آقای محمد امین حاجی هاشمی، مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای، معاون وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین داوران حوزه گیمینگ و بازیگران مشهوری مانند وحید رهبانی برگزار شد. نامزدهای غزال زرین در دستههای مختلف با هم رقابت کردند و از برندگان هر دسته با تندیس غزال زرین تجلیل شد.

مصاحبه اختصاصی گیمفا با Alitt Khaliq، عضو سابق Ubisoft و EA
برندگان در هر رشته:
سبک کلمهای و اطلاعات عمومی
گمانچی – بازی آنلاین حدس کلمات
سبک استراتژی و شبیهسازی
شورش پادشاهیها
سبک اکشن، اکشن ماجرایی
مدال ذوالفقار – حلقه سیاه
سبک ماجرایی
حفرهای در اتاق من
سبک پازل
زاغ : روایت اول
سبک تفننی
از طرف ایوا
سبک سکوبازی
شب افروز
بهترین دستاورد فنی
شورش پادشاهیها
بهترین دستاورد طراحی
شورش پادشاهیها
بهترین دستاورد هنری و زیبایی شناسی
از طرف ایوا
بهترین دستاورد موسیقی
مدال ذوالفقار – حلقه سیاه
بهترین دستاورد صدا و افکت صوتی
رئیسعلی دلواری: نبرد با استعمار
بهترین دستاورد روایت و داستان
مدال ذوالفقار – حلقه سیاه
بهترین دستاورد فرهنگی
مدال ذوالفقار – حلقه سیاه
دهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر مهمترین رویداد گیمینگ کشور بود. از طرف مدیر و سردبیر محترم و همچنین تمام کادر گیمفا به برندگان غزال زرین تبریک میگوییم. برای تمام فعالان این حوزه گیمینگ کشور و مخاطبان محترم هم آرزوی موفقیت و سربلندی داریم.












نظرات کاربران