در مصاحبهای با کانال یوتیوب Danny Peña، از پیتر مور، رئیس پیشین ایکسباکس، درباره سیاست فعلی این برند در انتشار بازیهای انحصاری خود روی پلتفرمهای دیگر، بهویژه پلی استیشن، سوال شد.

پیتر مور، که در سال ۲۰۰۳ به ایکسباکس پیوست و به رقابت آن با PS2 و GameCube کمک کرد و کمی بعد از آن، بر عرضه ایکس باکس ۳۶۰ نظارت داشت، گفت که در آن دوران، مفهوم «جنگ کنسولی» برای صنعت مفید بود، چرا که باعث میشد برندها دائماً در دید عموم باشند.
پیتر مور بیان کرد که جریان اصلی مطبوعات به سویی بود که تمام مشکلات جامعه را به بازیهای ویدیویی نسبت دهند و آنها را بهعنوان «اتلاف وقت» یا «عامل ایجاد خشونت» معرفی کنند. به همین دلیل، اوایل دهه ۲۰۰۰ فرصتی عالی بود تا ورق را برگردانند و این صنعت از نگاه عموم بهعنوان یکی از مهمترین رسانههای سرگرمی مورد توجه جدی قرار بگیرد.
مور در آن دوران با حرکات غیرمتعارف خود در مراسمهایی مانند E3 شناخته میشد؛ از جمله این اقدامات میتوان به خالکوبیهایی اشاره کرد که در معرفی بازیهایی مانند Halo 2 (برای اعلام تاریخ انتشار) یا Grand Theft Auto IV (برای تقویت پیوند این بازی با برند ایکسباکس) استفاده میکرد.
در آن دوره، باید کارهای زیادی برای تبلیغات بازی انجام میدادیم و به اندازه کافی جوان بودیم که در عین حال، خوش بگذرانیم و به انجام هر کاری دست بزنیم. فکر میکنم جنگهای کنسولی برای صنعت مفید بود.
ببینید، قبلاً هم گفتم، قطعاً آتش این جنگ را شعلهورتر کردم چون باور داشتم گیمرها از رقابت ایکس باکس و پلی استیشن و شاید نینتندو لذت میبردند، این احساس مثل موج عظیمی بود که کل صنعت بازی را به بالا برد.
مور تصریح کرد که وضعیت کنونی با گذشته فرق دارد. او خاطرنشان کرد که هرچند مایکروسافت همچنان به تولید کنسولهای ایکسباکس ادامه میدهد، اما در نهایت قصد دارد تمرکز خود را بهطور کامل بر توسعه بازیها معطوف کند. با این حال، علاقه مصرفکنندگان به خرید سختافزارهای گیمینگ همچنان پابرجا خواهد بود.
اگر مایکروسافت حق انتخاب داشت، آیا سختافزار تولید میکرد؟ خیر. اما آیا خوشحال میشد اگر به یک شرکت چند صد میلیارد دلاری تبدیل شود که محتوا را مستقیماً به تلویزیون شما یا هر نمایشگری که برای بازی انتخاب میکنید ارائه دهد؟ قطعاً.
مثل رویکرد مشهور نتفلیکس خواهد بود، کافی است انتخاب کنید: چند نفر در حال تجربه این بازی هستند؟ ۵۰۰۰ نفر؟ من هم همین حالا وارد میشوم. بدون تأخیر، بدون لگ و بدون نیاز به وجود جعبهای بین کنترلر و تلویزیون. اما در عین حال، اشتیاق مردم به کنسولها، به ویژه به نینتندو، هنوز هم پا برجاست.
مور ادامه داد در حالی که درک میکند مایکروسافت دیگر قصد ندارد درگیر جنگهای کنسولی شود، اما به طور کلی احساس میکند کمی از شور و هیجان کلی آن دوران کاسته شده است.
حدس نمیزنم، مطمئنم که تصاحب اکتیویژن چیزهایی را در مایکروسافت تغییر داد. این وضعیت دیگر شبیه به جنگهای کنسولهای قدیمی نیست، جایی که شرکتها سعی داشتند شدیداً با هم رقابت کنند، مشتریهای یکدیگر را مجذوب خود کنند، سهم خود در بازار را افزایش دهند و علاقهمندان زیادی جذب کنند. آنچه اکنون در حال وقوع است، از نظر مقیاس اقتصادی بسیار عظیمتر است.
آیا صنعت انرژی آن روزهای خود که به رشدش کمک میکرد را از دست داده است؟ آره، فکر میکنم همینطور بوده.












![[DEMON] [DEMON]](https://gamefa.com/wp-content/uploads/avatars/195400/1740341971-bpthumb.jpg)







نظرات کاربران