عباس کاظمی، در ارزیابی تغییرات نرخ گازوئیل اظهار داشت: به اعتقاد بنده در تغییر و اصلاح نرخ هر یک از حاملهای انرژی از جمله گازوئیل نباید افزایش به یکباره شارپی و سریع اتفاق بیفتد، یعنی نباید به یکباره قیمت ۱۰۰ صددرصد شود نباید پرش قیمتی عجولانه داشته باشیم.
وی افزود: افزایش قیمت باید حساب و کتاب داشته باشد اما موضوع مهمتر این است که دولت باید بتدریج از تجارت انرژی خارج شود، دولت نباید هم تاجر و هم سیاستگذار انرژی باشد، چراکه این رویه باعث میشود در بسیاری جوانب نتواند نتیجه مطلوب را حاصل کند و اولین نتیجه این اقدام نیز تورم است، وقتی سوخت گران شود پول وارد حساب جاری شده و تورم را بالا میبرد و نتیجه مطلوب و هدف مورد نظر تحقق نخواهد یافت.
مدیر عامل پیشین شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی گفت: رشد قیمت در هر کالایی بخصوص در حوزه حاملهای انرژی باید پلکانی و با حساب و کتاب باشد و مردم نیز آمادگی لازم را داشته باشند، ابتدا باید زیرساختها ایجاد شود و بعد اقدام به افزایش بهای کالا کنیم، این خوشسلیقگی نیست که قیمت را با شیب تند به بالا سوق دهیم.
وی در ادامه با بیان اینکه افزایش قیمت روی کاهش قاچاق تاثیرگذار خواهد بود، تصریح کرد: اما ابتدا باید ببینیم افزایش قیمت تا چه میزان امکانپذیر است اگر روند افزایش قیمت پلکانی که از دهه ۸۰ در دستور کار قرار گرفته بود ادامه پیدا کرده بود ما به نتیجه مطلوب و هدف تعیین شده میرسیدیم، یعنی هم قیمت واقعی میشد، هم جلوی قاچاق را میگرفتیم و هم اینکه اقتصاد خود را با این روند تنظیم میکرد، قیمتها نیز به شکل مناسبی بالا رفته و به واقعی شدن نزدیک میشدیم اما این برنامه متوقف شد و اکنون اگ به یکباره و با شدت قیمت را بالا ببریم راهکار درستی نیست زیرا به سیستم شوک وارد میکند.
کاظمی با بیان اینکه قیمت حاملهای انرژی باید باهم تناسب داشته باشند، خاطرنشان کرد: اگر قیمت منطقی باشد مصرفکننده خود را مدیریت میکند اما اکنون این امکان وجود ندارد، زیرا با روند رشد یکباره قیمت؛ هزینه حمل و نقل عمومی، بار و مسافر و به شدت و به طور عجیب و غریب بالا میرود و در نتیجه قیمت کالاها و سفر و نیز افزایش مییابد. در هر حال اگر ۲۰ سال قبل افزایش پلکانی قیمتها اجرایی میشد روی کنترل مصرف و کاهش قاچاق تاثیرگذار بود و اکنون به نتیجه مطلوب در حوزه سوخت دست یافته بودیم.
منبع:
ایلنا
خبرنگار گسترش
نظرات کاربران