نیسان از نسل جدید سیستم پیشرانهی e-POWER رونمایی کرد که برای افرادی طراحی شده است که به ضمن علاقه به خودروهای برقی، تمایلی به کنارگذاشتن مزیتهای سوختگیری سریع در پمپ بنزین ندارند.
سیستم برقی بازطراحیشده نخستینبار در نسخهی اروپایی نیسان قشقایی عرضه خواهد شد و افزایش چشمگیر بهرهوری سوخت، کاهش محسوس نویز داخل کابین و تجربهای مشابه خودروهای کاملاً برقی را بههمراه دارد.
در ساختار e-POWER، برخلاف خودروهای هیبریدی مرسوم، پیشرانهی بنزینی تنها برای تولید برق بهکار میرود و هیچ اتصال مکانیکیای با چرخها ندارد. در این سیستم، موتور ۱٫۵ لیتری توربوشارژ بنزینی صرفاً بهعنوان ژنراتور فعالیت میکند.
برق تولیدشده ابتدا وارد یک اینورتر و سپس مستقیماً به موتور برقی ۱۵۱ کیلوواتی منتقل میشود که وظیفهی بهحرکتدرآوردن چرخها را برعهده دارد. در نتیجه، خودرو همواره با نیروی برق حرکت میکند و شتابگیری بیوقفه و بدون تعویض دندهی آن، احساسی شبیه به رانندگی با خودروی برقی تمامعیار ایجاد میکند.
فناوری نیسان شباهت زیادی به سیستمهای EREV یا خودروهای برقی با افزایشدهندهی بُرد دارد که در چین بسیار محبوب شدهاند؛ با این تفاوت که نمونههای چینی معمولاً باتریهایی با ظرفیت بالاتر دارند و میتوان آنها را مستقیماً از طریق پریز برق شارژ کرد.
بهگفتهی نیسان، نسل جدید e-POWER با بهبودهای قابلتوجهی همراه شده است. شرکت ژاپنی وعده میدهد که قشقایی جدید با این سیستم، مصرف سوختی معادل ۴٫۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر (بر اساس استاندارد WLTP) خواهد داشت؛ عددی که میتواند قشقایی را به کارآمدترین خودرو کلاس خود تبدیل کند.
در صورت تحقق وعدههای نیسان، دامنهی حرکتی خودرو با یک باک بنزین به بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر خواهد رسید. میزان انتشار دیاکسید کربن نسبت به مدل قبلی ۱۲ درصد کاهش یافته و از ۱۱۶ گرم به ۱۰۲ گرم در هر کیلومتر رسیده است.
برای دستیابی به چنین عملکردی، مهندسان نیسان پیشرانهای کاملاً جدید توسعه دادهاند و قوای محرکه را جمعوجورتر کردهاند. با این حال، استفاده از موتور ۱٫۵ لیتری سهسیلندر توربوشارژ شباهتهایی با خودروهای چینی دارد.
استفاده از توربوشارژر بزرگتر امکان فعالیت موتور در دور پایینتر، بهویژه هنگام رانندگی در بزرگراه را فراهم کرده که به کاهش محسوس سروصدای داخل کابین منجر میشود؛ میزان صدای ورودی به فضای داخلی هنگام فشار بالا تا ۵٫۶ دسیبل کمتر از مدل قبلی اعلام شده است.
تمام اجزای اصلی ازجمله موتور برقی، ژنراتور، اینورتر و سیستم انتقال قدرت در قالب یک ماژول یکپارچهی سبک و فشرده طراحی شدهاند. فناوری نسبت تراکم متغیر که در نسل قبلی بهکار رفته بود، بهدلیل پیشرفتهای دیگر پیشرانه کنار گذاشته شده است.
نیسان امیدوار است تجربهی رانندگی با سیستم جدید بتواند نظر کاربران بیشتری را جلب کند. از آنجا که پیشرانهی بنزینی مستقیماً چرخها را حرکت نمیدهد، میتواند تنها در بازهی بهینهی خود فعالیت کند و هر زمان که لازم باشد، باتری کوچک ۲٫۱ کیلوواتساعتی را شارژ یا مستقیماً برق موردنیاز موتور را تأمین کند.
-
آخرین خودرو بازار آمریکا با گیربکس پنجدنده دستی به تاریخ پیوست
-
نیسان لیف ۲۰۲۶ رونمایی شد؛ خودرو دوستداشتنی با داشبورد مدرن
نیسان از e-POWER بهعنوان فناوری گذار یاد میکند؛ راهحلی موقت برای کسانی که بهدنبال مزایای خودروهای برقی هستند، اما همزمان بابت نبود زیرساخت شارژ و محدودیت دامنهی حرکتی با خودروهای برقی نگرانی دارند.
مدل جدید نیسان قشقایی مجهز به نسل جدید e-POWER، قرار است از سپتامبر ۲۰۲۵ (شهریور و مهر) در کارخانهی ساندرلند بریتانیا تولید و وارد بازار اروپا شود. برنامهریزی شده تا در ادامه، این سیستم در نسل آیندهی نیسان روگ برای بازار آمریکای شمالی و در مدل الگرند ویژهی بازار ژاپن در سال ۲۰۲۶ استفاده شود.
نظرات کاربران